miércoles, 4 de noviembre de 2015

A propòsit de la felicitat i la Política, segons Aristòtil



Com a eix bàsic de l’explicació del comportament de la naturalesa i per a tant de l’ésser humà, Aristòtil afirma que totes les coses tenen una finalitat: la consecució del Bé. En el seu grau màxim aquest pot arribar a ser el Bé Suprem. A aquest Bé Suprem, la única i millor manera d’arribar-hi és a través de la Política, ja que aquesta és la més alta de les ciències, la que determina de quina manera s’articulen totes les altres en benefici de la ciutadania i les articula en funció de l’acompliment d’aquest bé.
Aristòtil raona que no totes les coses bones o amb finalitats suposadament bones poden tenir la mateixa consideració. Que s’ha de tenir i treballar un grau de coneixement previ. El bé no sorgeix d’un ímpetu de la sensibilitat.
I quin és el bé al que tendeixen totes les coses? A la felicitat, que no és el simple benestar sensitiu i material en el que avui dia hem rebaixat i falsejat aquest estat. La felicitat, segons Aristòtil, està vinculada a un sentit d’absolut, del que es comprèn per ell mateix. A ella si arriba per un treball personal i un cert grau de coneixement intern de les coses.
Però, cap a on es dirigeix la felicitat o en què es recolza? La felicitat es pot alimentar de tres condicions: el plaer, l’honor o la contemplació. Per a Aristòtil la felicitat basada i alimentada pel plaer és purament material i no és autèntica ni generalitzable per a tothom. Parla inclús de la felicitat basada en la recerca de la riquesa com a una cosa molt menor. Això avui dia ens pot semblar realment paradoxal. De fet, actualment el concepte de felicitat ha passat a escriure’s en lletra molt minúscula.  La felicitat que té en compte l’honor i la virtut, entesa com a treball del bé comú, és lloable i valuosa per a tothom i d’això se’n ha d’ocupar la Política. Finalment, la felicitat que s’alimenta de la contemplació és ja fruit del treball de l’ànima en ella mateixa, el grau més alt i estable de la felicitat.
Tornant al concepte del bé, Aristòtil no vol entrar en discussions metafísiques d’allò que és per ell mateix sinó que li interessa més quan  la cosa en sí està en relació a quelcom, a la seva aplicació i a la seva acció. Però Aristòtil, tot i el seu pragmatisme, té la mirada molt ample. Afirma que totes les coses tendeixen a una finalitat última que és la que essencialment busquen: la felicitat.  Però no una felicitat accessòria sinó essencial. I el bé que està contingut en aquesta felicitat és autosuficient sempre hi quan no es vulgui gaudir en solitud sinó compartit en família i societat. És per aquest motiu que Aristòtil afirma que l’ésser humà és un ésser polític per naturalesa. La política és la més alta aspiració de l’acció humana ja que comporta la gestió de la felicitat i el bé comú i la felicitat és la finalitat de l’acció, el Bé Suprem.